Air France-KLM beëindigde afgelopen week de gesprekken toen de vakorganisaties
te hoge eisen stelden aan de werkgelegenheid. Sindsdien zijn betrokken
partijen in Italië in rep en roer. Alitalia dreigt failliet te gaan als niet
snel een reddingsplan in elkaar wordt gezet.

De regering, die liet weten graag te zien dat Air France-KLM terugkeert
aan de onderhandelingstafel, praatte vrijdag naar verluidt met de vakbonden
over de situatie. Zaterdag drong de Italiaanse minister van Economie Tommaso
Padoa-Schioppa er bij de vakbonden op aan om binnen twee dagen een minder
harde houding aan te nemen tegenover Air France-KLM.

Zondag hebben vakbondsleiders gezegd wel weer te willen onderhandelen, maar
zij verwezen het ultimatum van twee dagen van de regering naar de
prullenbak. Raffaele Bonanni, leider van de vakbond Cisl, liet doorschemeren
dat een overeenkomst met de Frans-Nederlandse maatschappij mogelijk is.
Volgens hem laten de vakbonden zich echter niet door de regering onder druk
zetten overhaast een akkoord te sluiten.

Het bestuur van Air France-KLM komt maandag bijeen. De Italiaanse
regering heeft verklaard te hopen dat Air France-KLM de overname van
Alitalia niet helemaal zal afschieten. Volgens de regering is het
overnameplan de beste kans op overleving van de Italiaanse maatschappij.

Het bestuur van Alitalia beslist op 8 april of het bescherming tegen
schuldeisers gaat vragen. De luchtvaartmaatschappij verliest ongeveer 1
miljoen euro per dag en heeft eerder gezegd uiterlijk halverwege dit jaar
een geldinjectie nodig te hebben om te kunnen blijven vliegen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl